D’n Bruinen


PI77 - HA51 - YE199

Lengte: 13m50, breedte 4m40, diepgang 80cm

De hengst D’n Bruinen werd in 1902 gebouwd in opdracht van de uit Vlaanderen afkomstige familie Wijnen op de werf van Alfonsius Verras te Paal (Zeeuws-Vlaanderen) en ingeschreven als de PI77 (Philippine).

In 1912 werd het schip verlengd om er een kromhoutmotor in te bouwen. Zo was D’n Bruinen een van de eerste gemotoriseerde hengsten. Oorspronkelijk zou de motor aanvankelijk alleen gebruikt geweest zijn om netten op te halen.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd in 1917 uitgeweken naar Harlingen in Friesland, aan de Waddenzee. Daar werd hij ingeschreven als HA51. Na de oorlog in 1919 werd het schip verkocht aan de familie de Rooij in Yerseke (YE199). De Westerschelde werd toen al langer beschouwd als minder interessant voor de visserij. De nieuwe eigenaars hebben ermee gevist en gevaren tot in 1958. Tijdens de tussenoorlogse periode werd vaak doorgevaren tot in Brussel en zelfs Roubaix. Dat waren tochten van maandag tot zaterdag.

De oudst bekende foto van D’n Bruinen dateert uit 1930 en werd genomen aan de kaai van Roubaix. Een tweede foto dateert uit 1949 en is genomen in de haven van Yerseke.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de motor uit het schip genomen en verborgen in een schuur. Men vreesde immers dat de bezetter het schip zou in beslag nemen. Om dat te voorkomen heeft de eigenaar het schip opzettelijk tot zinken gebracht. Na de oorlog werd het schip weer gelicht en terug vaarklaar gemaakt. Er werd nog mee gevist tot in 1958.

Nadien kwam D’n Bruinen in handen van verschillende  eigenaars die het doorgaans als pleziervaartuig gebruikten. Het was eerst een drijvende vakantiewoning, vervolgens een kajuitjacht, heeft als dusdanig gevaren op de Waddenzee, en er werden zelfs  tochten naar Frankrijk en Ierland mee ondernomen.

Het schip werd in 1999 aangetroffen in het haventje van Paal, waar het bijna een eeuw voordien gebouwd werd. Daar werd het gekocht door de behoudsorganisatie Tolerant. Na de eerste herstellingen in Hansweert en Steenbergen werd D’n Bruinen overgebracht naar Rupelmonde en daar in de CNR-loods door vrijwilligers en werklozen-in-opleiding gerestaureerd. Dit gebeurde met de steun van de provincie Oost-Vlaanderen en de Europese Unie. De restauratie duurde vier jaar. Van 2003 tot 2006. Vanaf dan is D’n Bruinen  terug in de vaart voor iedereen die een tocht reserveert bij Tolerant, “voor behoud van varend erfgoed”. Het schip is nu dus meer dan een eeuw oud. D’n Bruinen werd door de Vlaamse overheid erkend als “Varend Monument” in 2014.

Doopmeter Antje De Boeck