De Anne werd in 1941 gebouwd te Boom bij de werf Alfons Joostens in opdracht van de familie Van den Berge, thans veermannen in de vierde generatie sinds ca 1900. Lange tijd deed de Anne dienst op de Rupel, zijrivier van de Schelde, tussen Wintam en Niel.
Bij de overstromingsramp van 1953 werd het schip ingezet bij reddingswerk en bergingswerkzaamheden.
Ooit werd het piepkleine houten stuurkotje op het achterdek, waarin de veerman amper kon keren, vervangen door een groter, metalen stuurhuis. De oorspronkelijke lawaaierige luchtgekoelde motor werd in de jaren 80 vervangen door een OM-616. Omstreeks 2000 werd het scheepje uit dienst genomen en vervangen door een grotere en moderne Tukkervlet. En zoals al eeuwen gebeurde werd de oude veerboot de reserveveerboot.
Deze veerboot is een typisch voorbeeld van hoe vroeger schepen werden gebouwd: ze werden geklonken. Bij latere reparaties aan de romp waarbij de – vaak doorgeroeste – scheepshuid werd gedubbeld is men overgegaan op een modernere methode: lassen.