“Autumn regatta” – Lac de l’Eau d’Heure 2022

Lac de l’Eau d’Heure ( S.N.E.H.)

22-23 oktober 2022

Belgian Open Championship Inland “Europe” – Autumn Yole OK Regatta – 12” Dinghy Regatta

Sinds een vijftal jaar wordt bovenvermelde wedstrijd gehouden als afsluiter van het seizoen. Voor de twaalfvoetsjollen hadden zich dit jaar drie Nederlandse, één Duits en twee Belgische jollen  aangemeld. De opkomst was dus iets minder dan vorig jaar maar aan de gemoedelijke sfeer deed dit geenszins afbreuk!

Waren we vorig jaar als Belgen aanwezig met één boot (onze “Ivo”) dan slaagden we er, dankzij de aankoop van een jol door Tony Peters, dit jaar in om het aantal Belgische boten te verdubbelen! Marie-Ange Boost en Luc Kerremans ontfermden zich over “Ivo”.

Als de restauratie van “Joyita” wat mee zit, en we vinden de nodige bemanning, dan kunnen we volgend jaar mogelijk aantreden met drie boten ! Dat zou mooi zijn.

Op vrijdag 21 oktober 2022 vertrokken we kort na de middag richting Froidchapelle. Eens aangekomen werden de boten gestald op het terrein van de S.N.E.H., opgetuigd en alles veilig vast gebonden voor de nacht.

Onze vriend uit Duitsland, Reinhard Schroeder, zou pas laat die avond toekomen. Met de aanwezigen werd afgesproken in een gezellig restaurant in Cerfontaine. Bij kaarslicht werd lekker gegeten en bijgepraat.

Zaterdagvoormiddag konden we ons aanmelden in de club om onze deelname te bevestigen. Rond 13 u werd de eerste start gegeven. Eerst voor “Europe”, dan “OK-Jol” en tenslotte voor de Twaalfvoeters. Er werden drie manches gevaren. Hoewel we tegen het Nederlands en Duits vakmanschap niet opgewassen zijn bleek toch al snel dat onze Ivo een stuk sneller was dan vorig jaar. De reden is niet ver te zoeken: ons traditionele katoenen zeil werd vervangen door een modern dracon-zeil, dat we cadeau kregen van de sympathieke Leen van Willegem.

Na de wedstrijd werden de jollen op de steiger getrokken en stevig vast gemaakt. De opgebouwde spanning werd  “weggespoeld”. ’s Avonds was het aanschuiven voor een lekkere maaltijd in de zeilclub. Tony dankte uitvoerig het bestuur en de vrijwilligers van de S.N.E.H. voor de prima organisatie van het zeilevenement en het etentje.

Zondag was de start al voorzien om 10 uur. Niet alleen was de wind 180° gedraaid, hij was ook een stuk krachtiger. Pieter Bleeker, stond er op om voor de start nog eens na te kijken wat kon gedaan worden om de prestaties van Ivo te verbeteren.  Eind tweede manche was het al over de middag. Tijd om ons  broodje verorberen in afwachting van de derde manche.

We waren nog maar net opnieuw gestart toen opviel dat de door Tony gevaren koers niet de juiste was… Later bleek dat het verlengstuk van zijn helmstok was afgebroken. Hierdoor kon hij bij deze wind zijn boot niet meer op koers houden en was gedwongen de wedstrijd te verlaten. Bij de start van de vierde en laatste manche was de hele Nederlandsche concurrentie verdwenen. Ze waren binnen gevaren… Met slechts twee boten kwamen we aan de start. Dat we tegen de sympathieke Reinhard Schroeder geen schijn van kans hadden wisten we zo, maar de uitdaging voor ons was toch om het, ondanks de sterk toegenomen wind, “droog” te houden. En… dat lukte wonderwel ! Hoewel we wat achterstand hadden opgebouwd kregen we van de jury applaus telkens we een boei rondden.

Moe maar uiterst tevreden konden we terug binnen varen, Ivo uit het water halen, aftuigen en het ingesijpelde water uitpompen…

Tijd om naar de proclamatie te gaan:

1/ Reinhard SCHROEDER

2/ Pieter BLEEKER

3/ Leen van WILLIGEN

4/ Richard REURSLAG

5/ Tony PEETERS

6/ Marie-Ange BOOST + Luc KERREMANS

Het was eens te meer genieten om, samen met onze buitenlandse vrienden, te varen met een klassieke jol ! Het zal niet verwonderen dat bij een lekker Belgisch biertje reeds werd gedroomd  een jollen-treffen in Vlaanderen te organiseren. Benieuwd of deze droom realiteit kan worden. Wij weten alvast wat gedaan: naast wat opfris- en restauratiewerk, véél oefenen…