“Autumn regatta” – Lac de l’Eau d’Heure


23 & 24 oktober 2021 – Sport Nautiques de l’Eau d’Heure

Bij het einde van de Centennial in Oostende in juli, werden al afspraken gemaakt om mekaar terug te zien eind oktober op het Lac de l’Eau d’Heure. In september werden dan ook de nodige contacten gelegd voor onze inschrijving, transport en overnachting.

Vrijdag, 22 oktober, na de middag vertrokken we richting Froidchapelle, waar we werden verwelkomd door onze enthousiaste klasse-genoten. Even aanmelden bij de organiserende club, avondeten regelen, proeven van een lokaal biertje en bijpraten.

Zaterdagvoormiddag, officiële inschrijving voor de wedstrijd, reglement en te volgen wedstrijdtraject nalezen, broodje eten en om 13 u eerste start. Net als in Oostende was er erg weinig wind (max. 2 Bft). Bovendien kwam dat briesje uit erg wisselende richtingen. Gelukkig bleef het nu droog. Naast 12-voets-jollen waren er ook wedstrijden voor OK-jollen en Moth-Europe. Deze laatsten kwamen eerst aan de start, dan de 12-voeters en tenslotte de OK’s. Drie manches werden gevaren. Het af te leggen parcours was zo uitgestippeld dat de verschillende klassen voldoende uit mekaars vaarwater bleven. In onze klasse kwamen 7 boten aan de start. Bij momenten was het weer dobberen en waren de lichtere, en moderner uitgeruste, boten van onze concurrenten niet bij te houden. Het feit dat we met twee aan boord waren speelde ook hier in ons nadeel maar de wedstrijdleiding eiste steeds eenzelfde bemanning voor de twee dagen.  ’s Avonds konden we napraten en nieuwe plannen smeden tijdens een diner in het clubhuis.

Zondag was de eerste start voorzien om 10 u. Nu er meer wind voorspeld was (3 à 4 Bft) hoopten we er stiekem op om toch iets beter te scoren dan op zaterdag. IVO liep duidelijk beter met wat meer wind maar klimmen in de rangschikking zat er echt niet in. Snel werd duidelijk dat onze concurrenten behoorlijk veel hoger aan de wind konden zeilen. Daar konden we niet tegen op en verloren dus bij het opkruisend rak heel wat ruimte en tijd… Plots kwam dan ook nog de aansluiting van de grootschoot met de overloop los! In geen tijd was dat door Tony met een touwtje hersteld! Wat later merkten we dat de losgekomen D-sluiting gewoon op de rand van de boot lag… Snel recupereren en vastmaken was de boodschap. ’s Middags werden een broodje en een flesje water aan boord gebracht door de organisatoren. Opeten en meteen op weg naar de volgende start. We voelden er ons bij momenten niet lekker bij dat men steeds op ons moest wachten alvorens een nieuwe manche te kunnen starten. We overwogen even om voortijdig te stoppen.  Voor de organisatoren bleek dat echter niet meteen een probleem. Dus zeilden we maar door, zonder echte pauze,  tot het eind van de vijfde manche, omstreeks 15.30 uur.

Moe maar tevreden en met de helpende hand van onze “concurrenten” werd IVO uit het water gehaald en klaar gemaakt voor terugkeer naar huis. Ook hier was dus, net als in Oostende, “meedoen belangrijker dan winnen”. Eens te meer werden we overladen met complimenten over hoe mooi en  authentiek onze boot wel is. We moeten er dus werk van maken om hem in goede conditie te houden.